CROW-KpVV heeft onlangs zeven nieuwe publicaties gepubliceerd over Smart Mobility, waaronder drie over ISA (Intelligente Snelheid Assistent). De overige kennisproducten gaan over automatisch rijden, verkeersregelinstallaties, realtime verkeersdata en digitalisering van verkeerscirculatieplannen.
1. ISA Stappenplan voor wegbeheerders
Het ISA Stappenplan van de Werkgroep ISA Nederland en CROW-KpVV is bedoeld om wegbeheerders te helpen hun snelheidsnetwerk fysiek en digitaal sluitend te krijgen en te behouden. Het gaat om een methodische aanpak met een toelichting op de stappen, die dient als houvast voor een effectieve aanpak, met name op plekken waar nog problemen zijn met de Intelligente Snelheid Assistent (ISA). Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van bebording en data begint het proces met een onderzoek naar de werking van ISA binnen het netwerk van de wegbeheerder, wat moet leiden tot een structureel verbeter- en evaluatietraject.
2. Effecten van ISA op de verkeersveiligheid
De Werkgroep ISA Nederland en CROW-KpVV hebben een tussenrapport uitgebracht over de effecten van ISA (Intelligent Speed Assistance) op de verkeersveiligheid. Het onderzoek is uitgewerkt in de vorm van een literatuurscan. Daaruit blijkt dat er niet veel kennis, onderzoek en literatuur beschikbaar is. Ook niet sinds de verplichting van ISA in nieuwe voertuigen per juli 2024. Er rijden waarschijnlijk nog te weinig voertuigen rond met vormen van niet-verplichte ISA om iets over de effecten op de verkeersveiligheid te kunnen zeggen.
3. Position Paper Verbetertrajecten voor Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)
De Werkgroep ISA Nederland en CROW-KpVV hebben een position paper opgesteld over verbetertrajecten voor ISA. De publicatie gaat onder andere over hoever ISA is gevorderd, wat een wegbeheerder kan doen om ISA beter te laten werken in het beheergebied en hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld.
4. Verkenning Wegenclassificatie in relatie tot Automated Driving Systems (ADS)
CROW heeft een eerste verkenning uitgevoerd over waar wegbeheerders rekening mee moeten houden bij de introductie van Automated Driving Systems (ADS) in het wegennet. Een raamwerk koppelt de automatisering van voertuigen aan kenmerken van wegen en verkeerssituaties. Dit raamwerk kan wegbeheerders ondersteunen bij het bepalen welke wegen geschikt zijn voor ADS. De studie richt zich op internationale ontwikkelingen en wetgeving om Nederland goed te positioneren in Europa en in de wereld.
5. Beleidsmatig regelen – Een verkenning naar basisprestatie-indicatoren voor verkeersregelinstallaties bij voorkeursroutes
Dit document gaat over hoe verkeerslichten in Nederland steeds vaker worden ingezet als beleidsinstrument om bredere maatschappelijke doelen te ondersteunen, zoals duurzaamheid en leefbaarheid. Voorgesteld wordt om de sturing te verplaatsen van kruispuntniveau naar traject- of corridorniveau, waarbij de focus ligt op de kwaliteit van verplaatsingen. CROW heeft een handreiking ontwikkeld voor wegbeheerders om verkeersbeleid om te zetten in uniforme, meetbare prestaties (KPI’s). Dit helpt niet alleen de wegbeheerder, maar is ook een goede basis bij het uitvragen van diensten op het gebied van verkeerskundig beheer.
6. Real Time Traffic Information Regulation
Deze handreiking van CROW duidt de nieuwe Europese RTTI-verordening voor wegbeheerders die op 1 januari 2025 van kracht gaat. Met de Real Time Traffic Information Regulation schrijft de EU een aantal zaken voor over de beschikbaarheid van verkeersdata. De RTTI richt zich onder andere op wegbeheerders die houders zijn van bepaalde datasoorten. Realtime, kwalitatieve data zijn een belangrijk middel bij het behalen van beleidsdoelen. Verder kunnen data weggebruikers informeren zonder dat daar een fysiek informatiepaneel voor nodig is. En goede snelheidsdata kunnen de acceptatie onder gebruikers van de Intelligente Snelheid Assistent (ISA) ondersteunen ter bevordering van de verkeersveiligheid.
7. Position Paper Digitalisering van verkeerscirculatieplannen: De weg vooruit
De herziene verordening Real Time Traffic Information (RTTI) van de EU verplicht serviceproviders om een digitaal verkeerscirculatieplan te verwerken in hun dienstverlening. Wegbeheerders stellen zo’n plan beschikbaar via het Nationaal Toegangspunt. Daarmee krijgen ze enige grip op de routekeuze in navigatiesystemen.
Maar wat zijn verkeerscirculatieplannen eigenlijk? Een Europese standaard moet daar duidelijkheid over verschaffen, te beginnen met een definitie en een functionele beschrijving. CROW-KpVV heeft samen met POLIS het standpunt van wegbeheerders in een position paper verwoord, als eerste stap naar een definitie. Er zijn twee versies: de Engelstalige van POLIS en de Nederlandse, iets uitgebreidere versie van CROW-KpVV.
En meer…
Bekijk ook het verslag van de laatste bijeenkomst van de Werkgroep ISA Nederland op 10 oktober. Eerder verscheen al de ITS-richtlijn, een beschouwing voor wegbeheerders en vervoerautoriteiten van de EU-richtlijn voor Intelligente Transportsystemen.