In de General Safety Regulation is de verplichte aanwezigheid van ISA in nieuwe voertuigen opgenomen. ADAS-rijtaakondersteunende systemen, zoals ISA kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid. ISA vergelijkt de rijsnelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet. Vervolgens geeft het systeem feedback aan de bestuurder (informatief/waarschuwend) of het maakt snelheidsovertredingen fysiek onmogelijk (dwingend). Een goede werking van deze systemen is afhankelijk van de kwaliteit van de fysieke infrastructuur en data, die moet voldoen aan de relevante regelgeving en richtlijnen.
Wat is ISA?
Binnen de Europese regelgeving is de definitie van ISA als volgt: een systeem om de bestuurder te helpen de juiste snelheid voor de wegomgeving aan te houden door hem specifieke en gepaste feedback te geven (zie EU 2019/2144 artikel 3 lid 3).
ISA is een verzamelnaam voor verschillende systemen:
- Haptische feedback, waarbij het gaspedaal weerstand creëert voor de voet van de bestuurder of zelfs de voet een beetje wegduwt.
- Snelheidsregelingsfunctie, waarbij het voertuig het motorvermogen reduceert bij het passeren van een bord met een lagere maximumsnelheid.
- Trapsgewijze optische en haptische waarschuwing, waarbij de bestuurder eerst een optische waarschuwing krijgt en vervolgens na een korte onderbreking een haptische waarschuwing door een trillend gaspedaal.
- Trapsgewijze optische en akoestische waarschuwing, waarbij de bestuurder eerst een optische waarschuwing krijgt en vervolgens na een korte onderbreking een akoestische waarschuwing
Aan de slag met ISA
ISA kan pas een hoge gebruikersacceptatie bewerkstelligen en een belangrijke bijdrage leveren aan verkeersveiligheid als het 98+% correct werkt en gebruiksvriendelijk ondersteunt bij de rijtaak van een bestuurder. De graadmeter voor een goed werkende, geaccepteerde ISA is een systeem dat alleen bij uitzondering nog wordt uitgeschakeld door de gebruiker. Alleen dan kan ISA ook een maatschappelijke waarde toevoegen. Belangrijk uitgangspunt is dat ISA triggert op de maximum snelheid wat niet altijd hetzelfde is als een veilige snelheid. Er is al veel gedaan en de ingeslagen weg lijkt goed, maar er moet ook nog veel gebeuren voordat genoemde succesfactor is bereikt.
Inmiddels zijn er aardig wat producten rond ISA ontwikkeld. Om sneller bij de juiste informatie te komen, kan onderstaand overzicht helpen bij het ontdekken welk document het beste past bij je vraag.
Welke verplichtingen zijn er rond ISA?
• Handreiking Intelligente Snelheid Assistent (ISA) voor wegbeheerders
• Webinar ISA
Waar staan we nu met ISA?
• Position Paper – Verbetertrajecten voor Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)
Wat kan een wegbeheerder doen om ISA beter te laten werken in het beheergebied?
• Versneld de basis op orde voor ISA
• ISA stappenplan voor wegbeheerders
• Position Paper – Verbetertrajecten voor Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)
Wie heeft welke verantwoordelijkheid m.b.t. ISA?
• Position Paper – Verbetertrajecten voor Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)
Wat zijn de te verwachten effecten van ISA?
• Effecten van ISA op de verkeersveiligheid
Wat kan ik over ISA opnemen in mijn verkeersveiligheidsbeleid?
• Effecten van ISA op de verkeersveiligheid
Welke kennisvragen zijn er rond ISA?
• Kennisagenda Werkgroep ISA
Daarnaast kan het zijn dat je informatie zoekt over het plaatsen van borden of het ontsluiten van data met betrekking tot snelheid. De uitvoeringsvoorschriften BABW zijn daarbij leidend. De Kennismodule Verkeerstekens van CROW bevat aanvullende informatie. Informatie over het digitaliseren van snelheidsinformatie staat in de ITS-richtlijn en de RTTI-verordening. De Ladder van Smart Mobility wijst de weg naar contacten voor het ontsluiten van data. Binnen de Werkgroep ISA Nederland zijn bedrijven actief die diensten aanbieden voor het in beeld brengen van de bestaande borden en het digitaliseren ervan.
Werkgroep ISA
De landelijke werkgroep ISA van CROW-KpVV is het centrale punt voor ondersteuning bij de implementatie van ISA in Nederland. De werkgroep zet aan tot landelijke verbetertrajecten voor ISA door de hele keten. Zo worden issues rond de implementatie van ISA worden opgepakt en geadresseerd. Meer over de werkgroep lees je op de pagina Werkgroep ISA.
Een totaaloverzicht van publicaties rond ADAS en zelfrijdend vind je in de kenniscatalogus op deze website.