Vanuit Europese regelgeving worden nieuwe voertuigen voortaan uitgerust met een adviserende variant van de Intelligente Snelheid Assistent (ISA). Dit systeem draagt bij aan de verkeersveiligheid, mits er voldoende acceptatie van het systeem ontstaat bij de eindgebruiker. Om deze zogenaamde gebruikersacceptatie zo hoog mogelijk te krijgen, zodat bestuurders het systeem ook blijven gebruiken, moet de hele keten rond ISA aan de voertuigkant en toelating ervan, de infrastructurele kant (bebording) en de data (statisch en dynamisch) op orde zijn. Daarnaast kunnen proeven en pilots bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ISA en is het belangrijk van elkaar te blijven leren.
CROW-KpVV vult de behoefte aan een landelijke tafel in met als doel het oppakken en adresseren van issues bij de implementatie van ISA. De reeds bestaande werkgroep ISA is hiertoe opgeschaald tot landelijke tafel Werkgroep ISA Nederland en moet het centrale punt worden ter ondersteuning bij de implementatie van ISA in Nederland. Hierbij is het goed om ook de ontwikkelingen te volgen in de rest van Europa.
Meer over werkgroep ISA:
• Werkgroep ISA – Werkwijze
• Werkgroep ISA – Kennisagenda
Verslagen bijeenkomsten:
• Verslag werkgroep 25 januari 2024
• Verslag werkgroep 15 mei 2024
• Verslag werkgroep 10 oktober 2024
Publicaties
• Versneld de basis op orde voor ISA
• Position Paper Verbetertrajecten voor Intelligente Snelheidsassistentie (ISA)
• Effecten van ISA op de verkeersveiligheid
• ISA Stappenplan voor wegbeheerders
Deze publicaties zijn ook te vinden via de kenniscatalogus op deze site onder de filter Zelfrijdend en ADAS. Meer over ISA lees op de gelijknamige pagina onder de sectie Aan de slag.