Steeds meer wegbeheerders, (beleids)adviseurs, projectleiders, programmeurs en technici krijgen te maken met de iVRI. Komende tijd gaan en blijven zij honderden iVRI’s ‘van de tekentafel naar het kruispunt’ brengen. Aangezien de iVRI veel nieuwe zaken bevat, zijn de keuzes omtrent het plaatsen en inrichten van een iVRI anders dan bij een traditionele VRI. Dit document is opgesteld om (met name) de wegbeheerder een stappenplan te bieden, waarin van A tot Z staat beschreven voor welke keuzes en acties een wegbeheerder staat om een werkende iVRI op straat te zetten. Het stappenplan dient tevens als naslagwerk waarin termen, structuren en keuzes worden toegelicht.
Achtergrond
We staan in de verkeerskundige wereld voor een paar mondiale, veelal technische, ontwikkelingen die het vakgebied sterk gaan beïnvloeden. Voertuigen nemen steeds meer rijtaken van de bestuurder over, kunnen communiceren met andere voertuigen en met verkeerssystemen zoals verkeerslichten. Deze verkeerslichten worden steeds slimmer. Een intelligente verkeersregelinstallatie, de iVRI, kan communiceren met voertuigen en fietsers. Op basis van de ontvangen voertuigdata kunnen kruispunten efficiënter worden geregeld. En dankzij de data die een iVRI uitzendt, kunnen weggebruikers persoonlijk geïnformeerd en bediend worden. Denk aan toepassingen als ‘tijd tot rood’ of ‘tijd tot groen’ of prioriteit voor een specifiek voertuig
Naar publicatie:
• Stappenplan iVRI 2.0: Handreiking voor wegbeheerders (pdf)