In deze marktstudie is onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor aanbieders van Mobilitity as a Service (MaaS) diensten om openbaarvervoersdiensten aan te kunnen bieden. Mobility as a Service (MaaS) staat voor diensten die het mogelijk maken voor reizigers om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen. Om deze diensten aan te kunnen bieden is het nodig dat OV-bedrijven toegang verlenen tot hun OV-diensten aan MaaS-aanbieders. Uit de marktstudie van de ACM blijkt dat verschillende partijen in de markt de weg naar elkaar steeds beter weten te vinden, maar dat er ook nog knelpunten zijn. Tegelijkertijd ziet de ACM dat marktpartijen deze knelpunten zelf al proberen weg te nemen, bijvoorbeeld door het opnemen van nieuwe eisen in OV-concessies die de toegang tot OV-diensten mogelijk maken.
Achtergrond
De markt voor mobiliteitsdiensten is een digitale, datagedreven markt die nog in ontwikkeling is. De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage levert aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem. De ACM vindt het van belang dat in deze opkomende markt ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie. Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle MaaS-aanbieders OV-diensten kunnen integreren in hun aanbod. In een marktstudie heeft de ACM in kaart gebracht tot welke OV-diensten er toegang is en tegen welke voorwaarden.
Naar publicatie:
• Hoofdbevindingen martkstudie MaaS (pdf)