Verkenning Wegenclassificatie in relatie tot Automated Driving Systems (ADS)

De Verkenning Wegenclassificatie in relatie tot Automated Driving Systems (ADS) is een eerste strategische stap richting een toekomstbestendig wegennet waarin geautomatiseerd rijden veilig en verantwoord kan worden ingevoerd. Het document richt zich primair op wegbeheerders, maar is ook relevant voor beleidsmakers, voertuigfabrikanten, toelatingsinstanties en ontwikkelaars van ADS.

Het rapport biedt een raamwerk waarmee de functie en inrichting van wegen (zowel fysiek als digitaal) in verband worden gebracht met de mogelijkheden en beperkingen van geautomatiseerde voertuigen. Dit maakt inzichtelijk welke wegtypen het meest kansrijk zijn voor bepaalde ADS-toepassingen en waar mogelijk knelpunten liggen. Daarmee helpt het wegbeheerders om vanuit bestaande classificatiesystemen, zoals de Duurzaam Veilig-categorieën en GGB+-functieprofielen, de vertaalslag te maken naar de eisen en mogelijkheden van ADS.

Met dit raamwerk kunnen betrokken partijen:

  • Inzicht krijgen in de relatie tussen huidige wegencategorisering en de operationele domeinen (OD’s) waarvoor ADS wordt toegelaten.
  • Vooruit plannen voor investeringen en ontwerpkeuzes die ADS ondersteunen zonder de menselijke bestuurder uit het oog te verliezen.
  • Afstemming vinden met internationale regelgeving en definities, zodat Nederland voorbereid blijft op Europese en wereldwijde ontwikkelingen.

Achtergrond

De aanleiding voor deze verkenning ligt in de wens van Nederlandse wegbeheerders om hun infrastructuur toekomstvast te maken, met ruimte voor de opkomst van Automated Driving Systems. Internationale regels, zoals die van de EU en UNECE, stellen eisen aan waar en hoe ADS mag opereren, vaak gekoppeld aan specifieke wegkenmerken. Omdat Nederland eigen wegindelingen kent, is een vertaalslag nodig: wat betekent bijvoorbeeld een ‘Motorway’ in de Nederlandse context? Het document onderzoekt deze relatie vanuit een verkeerskundig perspectief, en schetst hoe bestaande classificatiesystemen kunnen dienen als basis voor een nieuwe, ADS-geschikte indeling. Zo ontstaat een eerste brug tussen weginrichting en voertuigtoelating, ter ondersteuning van zowel nationale beleidsvorming als internationale aansluiting.

Naar publicatie:
•  Verkenning Wegenclassificatiein relatie tot Automated Driving Systems (ADS) (pdf)

Gegevens van deze publicatie
Publicatiedatum
01-08-2025
Uitgever
CROW
Onderwerp
Zelfrijdend en ADAS