Onderzoek van IVER (Initiatiefgroep Verkeersregeltechnici) naar de gewenste duur van geeltijden bij verkeerslichten. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng BV. Het onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek, expertinterviews, gedragsonderzoek en een data-analyse. Uit het onderzoek blijkt dat een verandering van de geeltijd niet van invloed is op het gedrag van mensen. Er rijden minder mensen door rood bij een langere geeltijd, omdat deze mensen de extra geeltijd gebruiken, maar mensen reageren en remmen niet eerder dan bij kortere geeltijden.
Bij de berekening van geeltijden moet de verkeersveiligheid gewaarborgd worden door realistische waarden in de formule te gebruiken. De geeltijden moeten geloofwaardig zijn. Met de aanbevolen geeltijden kan het grootste deel van de weggebruikers veilig reageren op geel. Het is ongewenst om de geeltijd langer te maken dan nodig. Hiermee neemt de duidelijkheid over de betekenis van geel en de geloofwaardigheid, efficiëntie en acceptatie van de verkeersregeling af (en heeft hierdoor indirect een negatief effect op de verkeersveiligheid). Bij een te korte geeltijd willen de meesten wel stoppen, maar kunnen ze het niet. Gevolg hiervan is roodlichtnegatie.
Achtergrond
In februari 2016 zijn de aanbevelingen voor geeltijden van verkeerslichten in het CROW-Handboek verkeerslichtenregelingen aangepast. Dit is gebeurd op basis van dit onderzoek dat is uitgevoerd op initiatief van de IVER (Initiatiefgroep Verkeersregeltechnici). Aanleiding was dat er in Nederland een verschil was tussen de in de praktijk vaak toegepaste geeltijden bij verkeerslichten en de toenmalige CROW-richtlijn hiervoor.
Naar publicatie:
• Onderzoek geeltijden