Programma Smart Mobility CROW

Digitalisering van mobiliteit vraagt om grip en begrip bij een breed aantal spelers. Binnen het thema Smart Mobility slaat CROW samen met het werkveld een brug tussen beleid en de kennis in de praktijk. We zetten hierbij in op de onderstaande thema’s. Deze thema’s vind je ook terug bij de filters in de kenniscatalogus op deze website.


MaaS en deelmobiliteit

Mobility as a Service (MaaS) en deelmobiliteit omvatten alle vormen van voertuigen die voor een korte tijd gehuurd of geleend worden. Het kan daarbij over auto’s, scooters, fietsen of bakfietsen gaan. Het belangrijkst is dat het voertuig vrij kort van tevoren gereserveerd kan worden, vaak via een online app. Voor overheden is het belangrijk om na te denken over de rol die deelmobiliteit en MaaS kunnen spelen in het ruimtelijk beleid en in het verkeers- en vervoersbeleid. Het goed faciliteren en stimuleren van deelmobiliteit kan helpen bij het bereiken van brede welvaart; niet alleen voor bereikbaarheid, maar ook voor leefbaarheid en gezondheid.

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema MaaS en deelmobiliteit.

Digitalisering

Data, digitaliseren en AI spelen een grote rol binnen smart mobility. Het is de drijvende kracht achter coöperatieve diensten die meer en meer beschikbaar komen. Ook rijtaakondersteuning, monitoring, assetbeheer, slimme wegkant en slimme voertuigen kennen een grote data afhankelijkheid. Het belang is echter ook groot om data veilig te houden en de privacy te waarborgen. Dit vraagt vaak om nieuwe, aanvullende competenties. Neemt niet weg dat de potentie van data groot is, en investeringen zich vertalen in maatschappelijke waarden.

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema digitalisering.

Zelfrijdend en ADAS

Rijtaakondersteunende systemen (ADAS) zijn in opkomst. Dit zowel vanuit verplichting als vanuit ontwikkeling en is de opmaat naar zelfrijdend vervoer wat de wereld van mobiliteit in grote mate kan gaan veranderen. Regelgeving volgt aan de lopende band en de uitdaging is om tot opschaling te komen van goed werkende systemen.

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema zelfrijdend en ADAS.

Toekomstige infrastructuur

De infrastructuur (fysiek en digitaal) moet ook klaar zijn voor de toekomst. Waar moet ik nu rekening mee houden om toekomst vast te investeren? De openbare ruimte zit vol met elementen die gericht zijn op het ondersteunen of beïnvloeden van menselijke besturing. Beleid is van groot belang keuzes te maken op welke wegen of zelfs in welke gebieden we menselijke besturing op termijn gaan uitfaseren, en wat dat vervolgens kan betekenen voor de openbare ruimte.

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema toekomstige infrastructuur.

Verkeersmanagement

Verkeersmanagement organiseert de verplaatsingen van de gebruikers binnen de bestaande openbare fysieke infrastructuur. Het doel is een veilig, toegankelijk en efficiënt transport van personen en goederen, passend binnen de leefomgeving, waarbij de beleidsdoelen nagestreefd worden. Het gaat daarbij om alle soorten bewegend en stilstaand verkeer, dus inclusief voetgangers, fietsers, alle soorten gemotoriseerde tweewielers, auto’s, vrachtauto’s, bussen en trams. Daarbij spelen gedetailleerde data en informatie over het verkeer en de omstandigheden een essentiële rol

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema verkeersmanagement.

Human factors

Wat vaak erg weinig aandacht krijgt maar wel succesbepalend is, is hoe de eindgebruiker de smart-mobility-toepassing uiteindelijk omarmt en gebruikt. De focus ligt vooral op techniek en pilots, maar voor opschaling is draagvlak en een toegevoegde waarde nodig bij de reiziger zelf. En deze kan de toepassing ook anders gebruiken dan je had voorzien, waarbij het nog maar de vraag is of het beleid nog wel behaald wordt met de toepassing. Het is dus belangrijk vooraf goed na te denken over welke doelen je wilt behalen en hoe het feitelijke gebruik van de toepassing daarbij aansluit of niet.

Klik hier voor een overzicht van publicaties rond het thema human factors.