Het Afweegkader voor smart-mobilityservices van CROW en het LVMB is bedoeld als een handreiking voor wegbeheerders om vroegtijdig in het proces een objectief beeld te krijgen van een mogelijke smart-mobilityservice. Speciale aandacht gaat uit naar de ‘human factors’: de mogelijke implicaties van de service op het gedrag van weggebruikers. Daardoor kan de wegbeheerder beter bepalen om een service al dan niet uit te rollen of te ondersteunen (bijvoorbeeld met data).
Achtergrond
Dit document is het resultaat van deze werkzaamheden en vervolgens op verzoek via CROW toegankelijk gemaakt en bedoeld als een handreiking voor wegbeheerders om vroegtijdig in het proces een objectief beeld te krijgen van een mogelijke smart-mobility-service, met name om de menselijke gedragscomponent goed mee te nemen. Door de checklists van het afweegkader te gebruiken kan de wegbeheerder vervolgens beter bepalen om een service al dan niet uit te rollen of te ondersteunen (bijvoorbeeld met data of het beschikbaar stellen van openbare ruimte). Het kader werd bepaald op basis van feedback en reflecties over verschillende casussen door de leden van de board Smart Mobility – Human Factors en verschillende stakeholders.
Naar publicatie:
• Afweegkader smart-mobilityservices