Vanuit de Krachtenbundeling Smart Mobility, cluster Verantwoorde Introductie van Automatische voertuigen (VIAV), zijn drie werkgroepen actief, Werkgroep Connected automated vehicles (CAV), Werkgroep Automatisch openbaar vervoer en Werkgroep infra van de toekomst (inmiddels onder LVMB vlag). CROW is actief in alle drie werkgroepen.
Beleidsvisie toepassing geautomatiseerd wegvervoer.
Vanuit de werkgroep CAV is de beleidsvisie toepassing geautomatiseerd wegvervoer opgesteld. Met de beleidsvisie geeft de werkgroep CAV van de gezamenlijke overheden een eerste beleidsrichting op de voornaamste toepassingen van volledig geautomatiseerd wegvervoer die we in ontwikkeling zien. Deze beleidsvisie is opgesteld met de medewerking en input van een select gezelschap van betrokkenen bij het onderwerp, waaronder CROW, en is afgestemd binnen de Krachtenbundeling en een select gezelschap van betrokkenen bij de verschillende overheden en overheidsinstanties. De Beleidsvisie is vastgesteld in het DO SLIM in februari 2023.
Ontwikkelagenda Geautomatiseerd Openbaar Vervoer
De Ontwikkelagenda Geautomatiseerd Openbaar Vervoer is een actiegerichte uitwerking van een aantal bevindingen en aanbevelingen uit de Roadmap Zelfrijdende Shuttle 2030 in Nederland (2022). De Ontwikkelagenda is een concreet uitgewerkte, actiegerichte ontwikkelagenda opgesteld in opdracht van en in nauwe samenwerking met de landelijke krachtenbundel Automatisch Openbaar Vervoer (voorheen Shuttles & Pods). De Ontwikkelagenda betreft openbaar vervoer op de weg.
De Ontwikkelagenda is geschreven vanuit het perspectief van overheden, kennisinstellingen en openbaarvervoerbedrijven aan de hand van drie werkbijeenkomsten. Daarin is de maatschappelijke waarde het uitgangspunt. Dat heeft geresulteerd in een ontwikkelagenda met een gedragen beeld over de nut en noodzaak, missie en visie van automatisch openbaar vervoer en een perspectief voor de (door)ontwikkeling van automatisch openbaar vervoer in Nederland door kansrijke toepassingen te definiëren en implementatiegebieden te duiden waar deze (door)ontwikkeling kan plaatsvinden.
Nut en noodzaak voor automatisch openbaar vervoer vinden we met name in de thema’s mobiliteitstransitie, personeelskosten, hoge kosten, vervoersarmoede, verkeersveiligheid, en economische waarde en vestigingsklimaat. Van drie kansrijke toepassingen van automatisch openbaar vervoer wordt verwacht dat deze op korte en middellange termijn de meeste maatschappelijke waarde bieden en kansrijk zijn voor een stapsgewijze (door)ontwikkeling, ook naar andere toepassingen. Het betreft de toepassingen (1) bus zelfstandig manoeuvrerend in depot om veiligheid en productiviteit te verbeteren, (2) bus(achtige) dienst op een vrijwillige busbaan, en (3) first- en last-mile vervoer van passagiers. Per kansrijke toepassing kan de voornaamste maatschappelijke waarde worden gevonden in verschillende thema’s.
De Ontwikkelagenda is, samen met de Beleidsvisie Connected Automated Vehicles (CAV), vastgesteld in het DO SLIM in februari 2023.