Nieuwe CROW-publicatie rond digitale informatie bij wegwerkzaamheden

De digitalisering van verkeersmanagement bij wegwerkzaamheden is geen toekomstmuziek meer, maar dagelijkse realiteit. Daarom heeft CROW binnen het Smart Mobility een nieuw adviesrapport gepubliceerd: Digitale aspecten werken aan de weg.

Dit rapport, opgesteld door de werkgroep DVM-WIU, biedt een concreet en uitvoerbaar voorstel om digitale aspecten te verankeren binnen de bestaande CROW 96-serie – de richtlijn voor veilig werken aan of langs de weg. De nieuwe publicatie bevat uitsluitend advies en dient nadrukkelijk niet te worden gelezen of gebruikt als een formele toevoeging aan CROW 96 op dit moment. CROW 96 blijft leidend.

Van fysieke naar digitale zichtbaarheid

De kern van het advies is helder: tijdelijke verkeersmaatregelen moeten niet alleen fysiek zichtbaar, maar ook digitaal betrouwbaar ontsloten zijn. In een tijd waarin voertuigen steeds vaker gebruikmaken van digitale informatie – bijvoorbeeld via Intelligent Speed Assistance (ISA) of navigatiesystemen – is actuele en juiste verkeersdata cruciaal voor veiligheid en doorstroming.

Een integrale aanpak voor betrouwbaarheid

Het rapport benadrukt dat digitale informatie altijd moet overeenkomen met de fysieke werkelijkheid. Nu blijkt die koppeling nog regelmatig fout te gaan door verouderde of onjuiste bebording. Daarom pleit CROW voor een integrale aanpak, waarin validatie, governance, dataveiligheid en certificering samenkomen in een landelijke standaard.

Voorbereiden op Europese verplichting

De aanbeveling sluit aan bij de Europese verplichting om uiterlijk 31 december 2027 tijdelijke verkeersmaatregelen digitaal te ontsluiten. Door de eis in CROW 96a,b op te nemen dat deze data realtime beschikbaar moeten zijn, krijgen wegbeheerders het instrument in handen om dit via contracten te borgen.