Op 30 april kwam de Werkgroep ISA bijeen voor een inhoudelijke sessie rond de laatste ontwikkelingen op het gebied van intelligente snelheidsassistentie (ISA) en wegbeheer. Tijdens de bijeenkomst werd onder meer stilgestaan bij het bijna afgeronde CROW-project over de Digitalisering van tijdelijke verkeersmaatregelen. Dit project kijkt naar de herziening van de CROW-96 a&b publicaties en levert aanbevelingen op voor het beter ontsluiten van snelheidsinformatie, zowel fysiek als digitaal – een belangrijke stap richting betrouwbare ISA-systemen.
Onderzoek IenW: knelpunten en oplossingen
Ook werd het onderzoeksrapport van DTV besproken, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het onderzoek brengt elf veelvoorkomende knelpunten in beeld die de werking van op camera’s gebaseerde ISA onder druk zetten. Drie oplossingsrichtingen worden voorgesteld, waaronder betere samenwerking met voertuigfabrikanten (OEM’s), integratie van ISA in het reguliere wegbeheer en het verbeteren van fysieke bebording.
Inspirerende praktijkvoorbeelden
De bijeenkomst bood tevens ruimte voor praktijkinspiratie. Er werd teruggeblikt op de ISA Demo Dag in Cuijk van 26 maart, waar gemeenten en marktpartijen het Manifest voor Verkeersveiligheid ondertekenden. Bezoekers konden ISA zelf ervaren in een demonstratievoertuig. Ook de EIT Discovery Day ISA in Amsterdam werd besproken, met onder meer voorbeelden van eDrive Zones en deelmobiliteit in woonwijken.
Vooruitblik: bijeenkomst 17 september
De volgende werkgroepbijeenkomst vindt plaats op woensdag 17 september in Amersfoort, samen met de werkgroep Infra van de Toekomst van LVMB. De middag is openbaar en bevat break-outsessies en presentaties die gericht zijn op het bieden van handvatten voor wegbeheerders bij de implementatie van ISA.