Effecten van ISA op de verkeersveiligheid

Tussenrapport van de landelijke Werkgroep ISA Nederland van CROW-KpVV rond de effecten van ISA op de verkeersveiligheid. Het onderzoek is uitgewerkt in de vorm van een een literatuurscan. Hierbij is gekeken naar het beantwoorden van onderstaande vragen:

  • Wat is het mogelijk effect op de verkeersveiligheid van ISA?
  • Heeft het gefaseerd beschikbaar komen van (vrijwillige) ISA in personenauto’s invloed op beleidsmatige en financiële keuzes (bijvoorbeeld subsidies voor verkeerveiligheidsmaatregelen) voor wegbeheerders?
  • Treedt er wel een snelheidseffect op als maar een deel van het wagenpark met ISA is uitgerust?
  • Hoe kan het vrijwillig gebruik van ISA worden bevorderd (gedragscampagne, financiële prikkel of iets dergelijks)?
  • Als met gerichte aandacht extra effect voor de verkeersveiligheid is te bereiken, wat is dan de rol van de wegbeheerder?
  • Kan een hardere vorm van ISA effectief of effectiever zijn en hoe veilig is dat?

Aan de hand van deze vragen is gekeken wat zoal beschikbaar is aan kennis, onderzoek en literatuur. Hierbij is opgevallen dat er niet heel veel nieuwe kennis bekend is, ook niet sinds de verplichting van ISA in nieuwe voertuigen die gefaseerd is ingevoerd. Er rijden waarschijnlijk nog te weinig voertuigen rond met dergelijke vormen van niet verplichte ISA om werkelijk iets over de effecten te kunnen zeggen op dit moment. Per juli 2024 geldt de verplichting voor alle nieuwe voertuigen (nu nog alleen voor nieuwe modellen).

Naar publicatie:
Effecten van ISA op de verkeersveiligheid

Gegevens van deze publicatie
Publicatiedatum
12-11-2024
Uitgever
CROW