Nederland zet een nieuwe stap richting een veilige en verantwoorde introductie van geautomatiseerde voertuigen. CROW presenteert de verkenning Wegenclassificatie in relatie tot Automated Driving Systems (ADS): een studie die wegbeheerders helpt om hun wegennet voor te bereiden op de komst van geautomatiseerd verkeer.
Wegbeheerders staan voor de uitdaging om wegen zo in te richten dat ze geschikt zijn voor zowel menselijke bestuurders als voor voertuigen die (gedeeltelijk) zelf rijden. Daarbij spelen internationale regels en toelatingseisen een steeds grotere rol. Zo wordt in de typegoedkeuring van ADS bepaald in welke omstandigheden en op welk type wegen een systeem mag functioneren – het zogenaamde Operational Domain (OD). Omdat Nederland eigen wegindelingen kent, is een duidelijke vertaalslag nodig.
Raamwerk koppelt wegtypen aan ADS-mogelijkheden
De verkenning biedt een raamwerk dat de relatie legt tussen bestaande Nederlandse wegcategorisering – zoals de Duurzaam Veilig-indeling en GGB+-functieprofielen – en de eisen en mogelijkheden van ADS. Daarmee krijgen wegbeheerders inzicht in:
- welke wegtypen het meest kansrijk zijn voor bepaalde toepassingen van geautomatiseerd rijden
- welke fysieke en digitale kenmerken van wegen belangrijk zijn voor de werking van ADS
- hoe Nederlandse indelingen aansluiten op internationale definities zoals die van de EU en UNECE.
Brede relevantie voor mobiliteitssector
Hoewel het rapport primair voor wegbeheerders bedoeld is, kan het ook nuttig zijn voor beleidsmakers, voertuigfabrikanten en toelatingsinstanties zoals de RDW. Het vormt een eerste brug tussen infrastructuurontwerp en voertuigtoelating, en draagt bij aan een toekomst waarin geautomatiseerd rijden veilig, efficiënt en maatschappelijk verantwoord kan worden ingevoerd.