Aan de slag met de whitepaper Toekomstvaste inrichting van wegen

Als vervolg op de whitepaper ‘Toekomstvaste inrichting van wegen’ uit september 2023 hield CROW-KpVV in 2024 vier sessies onder de titel ‘Aan de slag met de whitepaper’. De terugblik daarop is nu verschenen en bestaat uit korte verslagen van de sessies met vertegenwoordigers uit de ov-sector, de automotive-industrie, gedragswetenschappers, bestuurders en ambtenaren.

Aangezien infrastructurele investeringen die we in Nederland nu bedenken en ontwerpen pas over geruime tijd gerealiseerd zullen zijn en daarna nog tientallen jaren mee moeten, zijn we feitelijk al bezig de toekomst te ontwerpen. We kunnen nog niet anticiperen op wat nog niet bestaat, maar we kunnen wel inspelen op trends.

De techniek is nu zover dat de waarneming van belijning door voertuigen vergelijkbaar is met die door mensen. Beter zichtbare belijning komt dus zowel mensen als voertuigen ten goede. Daarnaast draagt meer duidelijkheid ten aanzien van verkeersborden, combinaties daarvan en onderborden niet alleen bij aan de machineleesbaarheid, maar verbetert ook de begrijpelijkheid voor mensen.

De gehele verkeersomgeving is vooralsnog sterk gericht op menselijke besturing van motorvoer­tuigen. Op termijn kunnen automatische functies zorgen voor een ontrommeling van de omgeving, wat aanzienlijke kostenbesparingen met zich kan meebrengen. De weg daarheen vereist grote investeringen, waarbij de kosten voor de baten uitgaan.

Een veelgehoorde opmerking tijdens de roadshow was dat wegbeheer­ders wegen niet gaan aanpassen speciaal voor automatische voertuigen. Dat standpunt is logisch, maar is eigenlijk niet aan de orde. Het enige dat de automotive-industrie vraagt, is goed onderhoud en goed leesbare bebording en markering.

Doel van de whitepaper

  • Bewustzijn creëren van hetgeen de transitie naar zelfrijdende voertuigen met zich meebrengt.
  • Werken aan een centrale visie die het eind­beeld stuurbaar moet maken (proactief handelen in plaats van reactief volgen van technologische ontwikkelingen).
  • Duiden van de gevolgen voor het wegbeheer en wat dit praktisch betekent voor ontwerp, onderhoud en organisatie van het wegbeheer.

Downloads