Om ov-concessies MaaS-waardig te maken stelt CROW samen met DOVA concessieteksten op. Per 1 juli 2024 is de nieuwste versie, 4.1, verschenen.
De MaaS-waardige concessie-eisen zijn dynamisch van aard. De ontwikkelingen rond het aanbieden van diensten aan reizigers gaan snel. Daarom is er voor gekozen om in bestekken een tekst op te nemen die verwijst naar de actuele versie van de concessie-eisen.
Deze bestekteksten worden in een zorgvuldig proces met overheden en vervoerders vastgesteld. De concessieverlenende overheden stellen de geactualiseerde eisen vast en het Nationaal Openbaar Vervoersberaad (NOVB) neemt kennis van deze eisen. Het NOVB is het landelijke overlegorgaan tussen de ov-autoriteiten, vervoerders en consumentenorganisaties.
Belangrijkste wijzigingen
Momenteel geldt versie 4.1. De aanpassingen in deze versie richten zich op de mogelijkheid voor de concessieverlener om – samen met de concessiehouder – een reselltarief te bepalen, zodat MaaS-dienstverleners nieuwe en aantrekkelijke producten voor reizigers kunnen ontwikkelen. Ook is de TOMP-API toegevoegd en wordt rekening gehouden met de introductie van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer (OVpay). Deze ontwikkelingen zijn opgenomen in de bestekseisen en het toelichtend document.
De implementatie
De bestekseisen zijn op 1 juli 2024 goedgekeurd en vervolgens van kracht geworden. Het is vervolgens aan de concessieverleners en -houders om deze eisen in de praktijk te implementeren. Een aandachtspunt daarbij is de introductie van resellmogelijkheden. CROW monitort de voortgang van de toepassing van de eisen, kijkt naar praktijkvoorbeelden en bewaakt in samenwerking met DOVA de actuele ontwikkelingen met het oog op volgende versies.