Rapport rond het Infra4AV project in Noord-Holland. Het domein van het geautomatiseerd rijden vereist een constante dialoog tussen verschillende betrokken partijen, zoals tussen de provincie (wegbeheerders) en de OEM’s (voertuigfabrikanten). Dit verkennend project is een eerste stap om de dialoog op een datagestuurde manier te faciliteren. Het project onderzoekt verschillende variabelen (weggeometrie, tijdstip van de dag, weersomstandigheden) die een effect hebben op de prestaties van twee ADAS systemen, namelijk de Lane Keeping Systems (LKS) en Intelligent Speed Assistance (ISA). Door de relatie tussen deze variabelen en de systeemprestaties te identificeren, kunnen we in kaart brengen wat de ‘level of service’ van de bestaande infrastructuur is ten aanzien van de areaalgeschiktheid voor diverse ADAS en waar eventuele hiaten zich bevinden. We doen aanbevelingen voor het verder optimaliseren van de infrastructuur en vervolgstappen om de beoordeling van de infrastructuur voor (deels) geautomatiseerde voertuigen (het ‘Infra4AV’ project) in de provincie Noord-Holland te vergemakkelijken.
Achtergrond
Provincie Noord-Holland is een van de koplopers op het gebied van Smart Mobility en bereidt zich proactief voor op de technologische ontwikkelingen binnen Nederland. In dit verkennende project heeft Royal HaskoningDHV de provincie begeleid bij het beoordelen van de weginfrastructuur om zich
beter voor te bereiden op voertuigen die zijn uitgerust met Automated Driving Assistance Systems (ADAS) op hun wegen. De functionaliteit van deze voertuigen en systemen, waarvan een groot aantal van deze systemen vanaf 2022 verplicht zullen zijn in nieuwe voertuigen, benadrukt de noodzaak van
voorbereiding.
Naar publicatie:
• Infra4AV Provincie Noord-Holland (pdf)